کدخبر: ۷۹۳۷۹
۱۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۶
چاپ

برکات تمام‌نشدنی سفر رهبر‌انقلاب به کهگیلویه‌وبویراحمد؛

معجزه‌ای به‌نام «سد‌کوثر» در‌ جنوب کشور‌+‌‌ تصاویر

سد مخزنی کوثر در سال 73 باسفر پربرکت مقام معظم رهبری به کهگیلویه و بویراحمد وارد فاز اجرایی شد، در سال81 عملیات احداث سد به پایان رسید و هم اکنون آب آشامیدنی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم جنوب کشورمان را تامین می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی‌ «آفتاب گچساران» ، این روزها، سالروز سفر استانی رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 73 است درحالی‌که اين سفرها همواره بركات فراوانی برای رشد و پيشرفت كشور، آشنايی با مسائل و مشكلات مناطق مختلف كشورمان و همچنين افزايش روحيه و دلگرمی مردم را داشته است. بدون تردید يكی از موضوعاتی كه موجب خوشحالی مردم در استان‌ها می‌شود همین بررسی مشكلات و مسائل آن‌ها از نزديک از سوی رهبر انقلاب اسلامی است چراکه سفرهای استانی رهبر انقلاب موجب گشایش و حل مشکلات مردم آن دیار خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب در تاریخ 17 خردادماه سال 73 وارد کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج) شدند و مورد استقبال گرم مردم سایر شهرهای این استان هم قرار گرفتند. ایشان در بخشی از سخنان خود در جمع مردم استان فرمودند: «نظام جمهورى اسلامى، براى عشاير ارزش قائل است و عشاير را به‌عنوان يكى از برجسته‌ترين قشرهاى كشور مى‌شناسند كه هم در كار سازندگى و هم در كار دفاع از كشور، سهیم‌اند. نظام، قدر اين جوانان غيور و اين مردان و زنان با اخلاص و مؤمن را مى‌داند»

معجزه‌ای به‌نام «سد‌کوثر» در‌ جنوب کشور‌+‌‌ تصاویر

بااین‌حال نیز رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در دیدار مسئولان‌ اداری‌ این‌ استان‌ با ایشان‌ طی‌ سخنانی‌ هم فرمودند: این‌جانب‌ از نزدیک‌ مسائل‌ استان‌ کهکیلویه‌ و بویر‌احمد و برخی‌ از دیگر استان‌های‌ کشور را با تمام‌ وجود لمس‌ کرده‌ام‌ و می‌دانم‌ که‌ با چه‌ مشکلاتی‌ مواجه‌ هستند و مایلم‌ مسئولان‌ کشور نیز سفر به‌ مناطق‌ محروم‌ را بیش‌ از گذشته‌ موردتوجه‌ قرار دهند و از نزدیک‌ ضمن‌ بررسی‌ مسائل‌ و مشکلات‌ این‌ مناطق‌ در جهت‌ حل‌ آن‌ها نیز تلاش‌ کنند.

رهبر انقلاب‌ اسلامی در این دیدار‌ دستیابی‌ به‌ یک‌ نتیجه‌ مطلوب‌ در رفع‌ محرومیت‌ها از مناطقی‌ نظیر استان‌ کهکیلویه‌ و بویر‌احمد را نیازمند انجام‌ یک‌ حرکت‌ شتابنده‌ و سریع‌ دانستند و از مسئولین‌ این‌ استان‌ خواستند که‌ با دلسوزی‌، علاقه‌مندی، جدیت‌ و موقعیت‌شناسی‌ به‌ وظایف‌ خود در اجرای‌ برنامه‌های‌ پیش‌‌بینی‌‌شده‌ عمل‌ کنند.

رهبر انقلاب‌ در پایان‌ سخنانشان‌ خطاب‌ به‌ مسئولان‌ این‌ استان‌ گفتند: شما باید حسن‌ عمل‌ خود را نشان‌ دهید و با مردم‌ هر چه‌ می‌توانید خوش‌رفتاری‌ کنید زیرا اصل‌ کار نظام‌ بر خدمت‌ و خوش‌روئی‌ با مردم‌ استوار است‌. خزانه‌ کشور متعلق‌ به‌ مردم‌ است‌ و مسئولان‌ کشور به‌عنوان‌ خادم‌ مردم‌ باید گره‌گشای‌ کار آنان‌ باشند.

با این تفاسیر نیز پروژه‌های بزرگ و ملی که هم برای کهگیلویه و بویراحمد و هم کشور حیاتی بود، همچون محورهای ارتباطی پاتاوه – دهدشت، یاسوج – بابامیدان، فرودگاه یاسوج و گچساران، سد مخزنی کوثر در سفر مقام معظم رهبری به کهگیلویه و بویراحمد مصوب و از آن روز عملیات اجرای آن‌ها که همه کارشناسان به نقش چشم‌گیر این چند پروژه در توسعه استان همچنان اعتراف دارند، آغاز شد.

معجزه‌ای به‌نام «سد‌کوثر» در‌ جنوب کشور‌+‌‌ تصاویر

سد کوثر یکی از طرح‌های مهم و اولویت‌دار سفر مقام معظم رهبری برای استان بود که امروز نقش مهمی در تأمین آب پنج استان جنوبی کشورمان دارد. سد کوثر در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب گچساران قرارگرفته و این سد مخزنی چندمنظوره به روی رودخانه خیرآباد برای تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعتی شهرها و نیز بنادر حاشیه خلیج‌فارس ساخته‌شده است.

 سد کوثر آب آشامیدنی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم جنوب کشورمان را تأمین می‌کند که به این منظور خط لوله با طول ۷۶۳ کیلومتر، بخش‌هایی از ۵ استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان درمجموع شامل ۷ شهر بزرگ و ۱۱ شهر کوچک، ۳۶ شهرک و ۴۷ دهستان با بیشتر از ۱۲۰۰ روستا را در برمی‌گیرد.

علاوه بر این، سد کوثر به‌منظور اهدافی چون تأمین صنایع نفت و گاز گچساران، تأمین آب کشاورزی دشت لیشتر و خیرآباد در شهرستان گچساران، تأمین آب کشاورزی اراضی بهبهان، تأمین آب کشاورزی دشت زیدون و تأمین آب برای بهبود کنترل کیفیت آب رودخانه زهره نیز ساخته‌شده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران در گفتگو با این پایگاه تحلیلی خبری درباره مزیت‌های این سد در جنوب کشور گفت: باید توجه داشت که سد مخزنی کوثر در سال 73 با سفر پربرکت مقام معظم رهبری به استانمان وارد فاز اجرایی شد، در سال 81 عملیات احداث سد به پایان رسید و در سال 84 نیز اولین آب شرب به شهرهای حاشیه خلیج‌فارس نیز فرستاده شد.

معجزه‌ای به‌نام «سد‌کوثر» در‌ جنوب کشور‌+‌‌ تصاویر

اکبر خدری افزود: در حال حاضر نیز سد کوثر تأمین‌کننده آب شرب دو میلیون و 500 هزار نفر از هم‌وطنان در جنوب کشور و در بخش‌های از پنج استان بوشهر، فارس، هرمزگان، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد است درحالی‌که بیش از هفت هزار هکتار از اراضی دشت‌های لیشتر و خیرآباد شهرستان گچساران هم توسط سد کوثر تأمین آب می‌شوند.

وی ادامه داد: بنابراین سالانه حدود دو تا سه هزار هکتار در این مناطق (لیشتر و خیرآباد) هم زیر کشت می‌روند، به‌طوری‌که در دشت لیشتر چهار ایستگاه پمپاژ به‌صورت تکمیل و یا در حال احداث وجود دارد که وقتی وارد فاز بهره‌برداری شوند تمام هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی این مناطق را آبیاری خواهد کرد.

مدیر بهره‌برداری سد کوثر تصریح کرد: سالانه حدود 3.5 میلیون مترمکعب از آب سد کوثر به صنعت اختصاص‌یافته است بااین‌حال نیز تقریباً 80 میلیون مترمکعب در سال رهاسازی برای مصارف زیست‌محیطی است، بنابراین 140 میلیون مترمکعب برای مصارف شرب و حدود 50 میلیون مترمکعب برای مصارف کشاورزی از سد کوثر نیز تأمین آب می‌شوند.

وی در ادامه افزود: جدا از خدماتی که در سد کوثر انجام می‌شود، بخش کشاورزی هم بسیار حائز اهمیت است که سالانه چند هزار هکتار از اراضی منطقه زیر کشت می‌رود هرچند موجبات اشتغال‌زایی و معیشت مردمان منطقه را فراهم آورده و به‌تبع گردش سرمایه در شهرستان گچساران و به‌تبع استان نیز افزایش‌یافته است.

معجزه‌ای به‌نام «سد‌کوثر» در‌ جنوب کشور‌+‌‌ تصاویر

خدری گفت: اگرچه امروز دشت‌های لیشتر و خیرآباد گچساران به برکت سد کوثر به قطب کشاورزی استانمان تبدیل‌شده است کما اینکه در سال‌های گذشته این مناطق چندان ارزش خاصی هم نداشتند اما در حال حاضر بسیاری از جوانان شهرستان در این اراضی مشغول کشاورزی هستند و فرصت‌های شغلی مطلوبی هم به وجود آمده است.

آرش مصلح، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در خصوص جایگاه سد کوثر در جنوب کشور هم افزود: سد کوثر تأمین آب دو و نیم میلیون نفر از جمعیت کشور را در پنج استان انجام می‌دهد و آب شرب گچساران و کل روستا‌های اطراف را ۱۱ سال است که تأمین می‌کند. این سد بیش از ۱۵ سال است که آب شرکت نفت و گاز گچساران به میزان سه میلیون مترمکعب را تأمین می‌کند و به آن افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین آب شرکت پتروشیمی گچساران به میزان ۱۷ میلیون مترمکعب و آب هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی مناطق خیرآباد، لیشتر، تنگ انگشترک در شهرستان گچساران را تأمین می‌کند. برنامه‌ریزی‌شده که در قالب طرح توسعه‌ای سد کوثر آب یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی دشت مور گچساران و آب شرب ۸۵ هزار نفر از جمعیت شهرستان بهمئی را هم تأمین کند که این طرح نیز 87 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مصلح بیان کرد: سد کوثر نیز تأمین آب ۲۴۰ هزار نفر از جمعیت شهر‌های دهدشت، سوق، چرام، لنده و ۳۰۰ روستا را باید انجام دهد که طرح آن با 67 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است. همچنین این سد تأمین آب طرح فسفات چرام، آهک هیدراته چرام و کارخانه جات وابسته را به ازای ۵ میلیون مترمکعب نیز انجام خواهد داد.

معجزه‌ای به‌نام «سد‌کوثر» در‌ جنوب کشور‌+‌‌ تصاویر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تأمین آب نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت و اخیراً پتروپالایشگاه گچساران از سد کوثر خواهد بود که همه این‌ موضوعات به‌نوعی از برکات سد کوثر به شمار می‌روند. اکنون سد کوثر نیز بالاترین درجه پرشدگی سدها در کل ایران را به خود اختصاص داده که به عبارتی می‌توان این سد را به‌عنوان معجزه‌ای دانست زیرا آب دو و نیم میلیون نفر را در پنج استان جنوبی تأمین می‌کند و برکات زیادی هم برای منطقه جنوب کشور داشته است.

مصلح تأکید کرد: حجم کل سد کوثر 550 میلیون مترمکعب بوده که در بارش‌های سال آبی جاری نزدیک به 450 میلیون مترمکعب آب وارد مخزن این سد شده است؛ بنابراین این سد برکتی است که در سفر تاریخی رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد کلنگ آن‌ بر زمین زده شد و اکنون مورد بهره‌برداری است و این مهم تا همیشه ماندگار خواهد بود.

 روایتی از عنایت رهبر انقلاب به مردم کهگیلویه و بویراحمد

آیت‌الله سید علی غیوری یکی از شخصیت‌هایی بود که در اغلب سفرهای استانی با رهبر معظم انقلاب همراه بوده است. در بخش از کتاب خاطرات خود با عنوان «آینه‌دار مهر» می‌نویسد: در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد که همراه معظم له بودم، در هواپیما به من فرمودند: «اینجا جایی است که باید کارکنی»؛ و به همه‌ مسئولان هم گفتند: «وظیفه‌ شماست هرچه که می‌توانید برای مردم کارکنید». در آنجا واقعاً محرومیت بیداد می‌کرد و در کل منطقه فقر بسیار زیادی حس می‌شد و معلوم بود اغلب‌ مردم، حداقل زندگی را هم نداشتند.

وی ادامه می‌دهد: سال بعدازآن، از طرف معظم له به کهگیلویه و بویراحمد رفتم تا برای ایشان گزارش تهیه کنم. خوشبختانه متوجه شدم که در این مدت یک سال، چند باب کارگاه و کارخانه در آنجا تأسیس‌شده و مردمی که بیکار بودند، اکثراً به کار گرفته‌شده‌اند. همچنین وضع آب آنجا هم که بسیار نامناسب بود، به دستور معظم له حل‌شده بود، ظاهراً از گچساران به آنجا آب‌کشیده و منطقه را ازنظر آب تقریباً غنی کرده بودند. اصلاً باورکردنی نبود استانی که سراپا فقر بود، در عرض یک سال به‌کلی عوض شود.

معجزه‌ای به‌نام «سد‌کوثر» در‌ جنوب کشور‌+‌‌ تصاویر

آیت‌الله غیوری افزود: دستوراتی که آقا می‌دادند به‌سرعت انجام می‌شد: کمیته‌ امداد، بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان، همه و همه به دستور معظم له بسیج می‌شدند و سعی می‌کردند مشکلات منطقه را در حد امکاناتشان و مقداری که به آن‌ها مربوط است حل کنند. من هم در هلال‌احمر اگر کاری از دستم ساخته بود، انجام می‌دادم.

وی ادامه داد: در سفرهایی که با مقام معظم رهبری به استان‌های محروم داشتیم، به دستور ایشان گروه‌هایی تشکیل می‌شدند که به شهرها و روستاها می‌رفتند و به اوضاع آن مناطق رسیدگی می‌کردند. من از ایشان خواسته بودم که مرا به محروم‌ترین نقاط بفرستند و معمولاً مقام رهبری هم به من لطف نموده و مرا به محروم‌ترین نقاط می‌فرستند. مثلاً در کهگیلویه و بویراحمد، مرا به گچساران که بسیار محروم بود، فرستادند و ما هرقدر که می‌توانستیم از سوی رهبری و جمعیت هلال‌احمر و هر جا که صلاح بود به آن‌ها کمک می‌کردیم.

بر این اساس امروز سد کوثر به‌عنوان پرآب‌ترین سد کهگیلویه و بویراحمد طی خشک‌سالی‌های اخیر بارقه‌های امید را در دل کشاورزان روشن کرده درحالی‌که آب آشامیدنی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم جنوب کشورمان را تأمین می‌کند.

انتهای خبر/