کدخبر: ۷۹۳۷۱
۱۵ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۹
چاپ

فرماندار گچساران در گفتگو با آفتاب گچساران:

قیام 15 خرداد یک حرکت مردمی همه‌جانبه بود

دیهیمی خوب فرماندار گچساران

فرماندار گچساران گفت: نهضت فکری و فرهنگی 15 خرداد به رهبری امام (ره) برای تحول عظیم قرن از مشارکت همه گرایش‌ها، احزاب و اصناف بهره برد، به افسانه جدایی دین از سیاست پایان داد و سرآغاز انقلابی شد که بعد از 15 سال به ثمر نشست.

روان‌بخش دیهیمی خوب، فرماندار گچساران در گفتگو با «آفتاب گچساران» با اشاره به‌ضرورت تبیین مکتب امام (ره) در جامعه و همچنین نقش قیام 15 خرداد در شکل‌گیری انقلاب اسلامی گفت: روزهای ۱3، ۱۴ و ۱۵ خردادماه هر سه از روزهای بسیار مهم و تاریخی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌روند.

وی افزود: بنابراین 13 خردادماه مصادف باروزی است که امام راحل آن سخنرانی معروف را در عصر روز عاشورای 1342 در مدرسه فیضیه ایراد کردند و آن سخنرانی باعث شد که‌موج بزرگی در سراسر ایران به جهت مقابله با رژیم منحوس پهلوی به وجود بیاید زیرا در آن روز امام رسماً و علناً رودرروی شاه پهلوی قرار گرفتند و وابستگی رژیم به استکبار و ارتباط دولت با رژیم صهیونیستی را فاش کردند.

 فرماندار گچساران ادامه داد: حضرت امام (ره) در چنین روزی مخالفت صریح و علنی خود را با اصلاحات اقتصادی و اجتماعی (انقلاب سفید یا انقلاب شاه و مردم) که در دی‌ماه ۱۳۴۱ توسط شاه پیشنهاد و در بهمن ۱۳۴۱ نیز توسط عموم مردم پذیرفته‌شده بود را اعلام کردند و مردم را به مقابله با رژیم مستبد پهلوی دعوت کردند درحالی‌که حضرت امام آگاهی مردم را اولین رکن اساسی برای انقلاب می‌دانستند لذا در آن جلسه اقدام به افشاگری و آگاهی بخشی مردم کردند.

 دیهیمی خوب در ادامه اظهار کرد: اما 14 خردادماه مصادف با ارتحال ملکوتی حضرت امام (ره) است، روزی که غبار غم و اندوه نه‌تنها بر چهره ملت ایران بلکه بر چهره بسیاری از ملت‌های مسلمان و آزادی خواهان جهان نشست. اگرچه بسیاری از تحلیل گران سیاسی آن دوران معتقد بودند که با ارتحال حضرت امام پایه‌های انقلاب اسلامی ایران سست خواهد شد و حتی امید به فروپاشی نظام را داشتند؛ اما به لطف خداوند و با انتخاب درست و انقلابی مجلس خبرگان رهبری نیز صالح‌ترین و کارآمدترین جانشین را برای هدایت امت برگزیدند و سکان این کشتی پرتلاطم را به دست عالمی مدیر، مدبر و حکیمی فرزانه سپردند که هرروز آثار و برکات این انتخاب نمایان‌تر می‌شود و در نگاه بزرگان و اندیشمندان جهان به‌عنوان یکی از موفق‌ترین و مؤثرترین رهبران جهان‌دیده می‌شوند.

وی افزود: البته یکی از موضوعاتی که امروزه باید برای نسل جوان تبیین شود و خوب هم بایستی تحلیل شود، آثار و برکات انتخاب مقام معظم رهبری است و این روز بزرگ باید زنده نگه‌داشته شود تا هم نام و یاد امام (ره) و هم‌آرمان‌های ایشان فراموش نشود اگرچه فراموش نخواهیم کرد آن تشییع چندمیلیونی امام راحل را که هم نشان از عشق و ارادت خالصانه مردم بود و هم میثاق مجدد با آرمان‌های امام (ره) بود و از طرفی دیگر هم نشان از قدرشناسی ملت بزرگ ایران اسلامی بود که به‌پاس عزت، سربلندی، آزادی و استقلالی که امام راحل برای ایران اسلامی به ارمغان آورده بودند، ملت هم به‌درستی قدرشناسی کردند.

فرماندار گچساران یادآور شد: بااین‌وجود نیز قدرشناسی مردم از شهدای خدمت و ازجمله سیدالشهدای خدمت (شهید آیت‌الله رئیسی) را چند روز قبل هم داشتیم که آن‌هم نمونه‌ای از فهم و بصیرت مردم نجیب کشورمان است؛ اما نیمه خرداد به‌ویژه ۱۵ خرداد بانام و یاد امام عزیزمان عجین شده است و روزی است که مردم مسلمان ایران اسلامی بانام اسلام، برای اسلام و زیر پرچم اسلام برای سرنگونی طاغوت و رژیم ستم‌شاهی گرد هم آمدند.

 دیهیمی خوب در ادامه اظهار کرد: در پی گزارش دستگیری امام (ره) در ساعت ۳ بامداد روز پانزدهم خردادماه سال ۴۲، مردم تعدادی از شهرهای کشورمان ازجمله تهران، قم و ... به خیابان‌ها ریختند که با دستور مستقیم شاه پهلوی و با هجوم نیروهای مسلح رژیم پهلوی، مردم را به خاک و خون کشیدند و تعداد زیادی را به شهادت رساندند؛ بنابراین به دلایلی مانند عمق فاجعه، ترس خانواده‌های شهدا از شکنجه رژیم و شهرستانی بودن تعدادی از شهدا، آمار دقیقی از شهدا هم اعلام نشد.

وی افزود: بی‌تردید پانزده خرداد روز آغاز انقلاب اسلامی و آغازگر دوره درخشان در تاریخ مبارزات مردم ایران علیه ظلم و استبداد است و روزی است که اولین بنیان‌های تحول عظیم در تاریخ معاصر شکل گرفت و می‌توان گفت که در این روز امام (ره) رسماً به‌عنوان رهبر نهضت از طرف مردم معرفی شدند و این روز را باید روز تولد انقلاب و روز کاشت نهال انقلاب نام نهاد.

دیهیمی خوب بیان کرد: 15 خرداد 42 به‌عنوان منشأ و سرمشق جنبش‌ها و انقلاب‌های اخیر کشورهای اسلامی است در این روز امام راحل با اتکا به خدا و مشارکت علم مبارزه با نظام سلطه را برافراشتند و در این مبارزه هم‌خون‌های زیادی بر زمین ریخته شد اگرچه ریخته شدن این خون‌ها نشان از مقبولیت دینی امام در میان مردم بود و به همین خاطر این روز را می‌توان روز عاشورای مردم ایران برشمرد، زیرا قیام 15 خرداد برگرفته از قرآن و الهام گرفته از عاشورا بود و شعارهایی که توسط تجمع‌کنندگان داده می‌شد شعارهای دینی، مذهبی و معنوی بود که نشان از معنویت و دینی بودن خواسته آن‌ها داشت.

 فرماندار گچساران گفت: 15 خرداد، روزی است که به افسانه جدایی دین از سیاست پایان داده شد و سرآغاز انقلابی شد که بعد از پانزده سال به ثمر نشست. روز 15 خرداد روزی است که امام با رهبری منحصربه‌فرد خود توانست برای تحول عظیم قرن از مشارکت همه گرایش‌ها، احزاب و اصناف بهره ببرد و با درایت خاصی که داشتند مسیر را برای تغییر آماده کند.

وی در پایان‌ هم افزود: برای درک 15 خرداد فقط کافی است به این جمله گوهربار امام (ره) توجه داشته باشیم که فرمودند قیام 15 خردادماه اسطوره قدرت ستم‌شاهی را در هم شکست. با توجه به اینکه رفتار، گفتار و کردار امام راحل برای رضای خدا بود لذا این تفکر و اندیشه باعث انقلابی شد که امروز سرمشق همه انقلاب‌ها و تحولات سراسر جهان شده است.

انتهای خبر/