کدخبر: ۸۰۵۵۹
۲۶ آذر ۱۴۰۴ ساعت ۱۳:۱۳
چاپ

با حضور دانشجویان برگزار شد؛

همایش تجلیل از پژوهشگران و فعالان علمی در گچساران+ تصاویر

همایش تجلیل از پژوهشگران و فعالان حوزه علمی و فناوری به مناسبت هفته پژوهش، با حضور جمعی از مسئولان، اساتید و دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران برگزار شد؛ همایشی که در آن بر نقش محوری پژوهش، ضرورت کاربردی‌سازی علم و تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت تأکید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی‌ «آفتاب گچساران» ، همایش تجلیل از پژوهشگران و فعالان حوزه علمی و فناوری به مناسبت هفته پژوهش، با حضور جمعی از مسئولان، اساتید و دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران برگزار شد؛ همایشی که در آن بر نقش محوری پژوهش، ضرورت کاربردی‌سازی علم و تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت تأکید شد.

امین محمدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران، در این آیین ضمن قدردانی از دانشجویان، شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان علمی که در مسیر پژوهش و فناوری دانشگاه را همراهی کرده‌اند، گفت: حوزه پژوهش و فناوری زیربنای تولید دانش در جهان است و پژوهش، نقطه حیاتی و قلب تپنده دانشگاه به شمار می‌رود.

وی بابیان اینکه ریشه پژوهش به آموزش‌های اولیه انسان بازمی‌گردد، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای سند تعالی دانشگاه برنامه‌ریزی کرده و امسال در پنجمین سال اجرای این سند قرار داریم؛ در این مسیر، اساتید و دانشجویان نیز انتظارات به‌حقی دارند که باید به آن‌ها پاسخ داده شود.

رئیس دانشگاه آزاد گچساران با اشاره به‌ضرورت فراهم‌سازی زیرساخت‌ها تصریح کرد: ایجاد زیست‌بوم دیجیتال و فراهم کردن شرایط اولیه کارگاهی ازجمله اولویت‌های ماست. همچنین باید ارتباط دانشگاه با صنعت به‌درستی برقرار شود؛ چراکه صنعت ما با نوعی خلأ مواجه است و تلاش داریم با پیوند دادن حلقه‌های مفقوده، این فاصله را کاهش دهیم.

محمدی تأکید کرد: صرف تکیه‌بر مدرک دانشگاهی کافی نیست؛ بلکه دانشجو باید به شناخت عمیق و بار علمی واقعی برسد تا بتواند برای جامعه مفید و اثرگذار باشد. دانشجویان باید خروجی مشخص در قالب تولید محتوای علمی داشته باشند و علم را از فضای نظری به عرصه عمل و جامعه بیاورند.

وی ادامه داد: تا زمانی که علم کاربردی نشود، تأثیرگذاری لازم را نخواهد داشت. علم باید در همه حوزه‌ها به حل مشکلات جامعه کمک کند و دانشگاه نیز موظف است نیازهای جامعه پیرامونی خود را شناسایی و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

رئیس دانشگاه آزاد گچساران با اشاره به نقش فناوری و نوآوری خاطرنشان کرد: با ایجاد و تقویت زیست‌بوم دیجیتال، می‌توان اهداف دانشگاه را به‌صورت هدفمند دنبال کرد و رسالت ذاتی دانشگاه در حوزه فناوری و نوآوری را به مرحله اجرا رساند.

وی همچنین بر فعال‌سازی انجمن‌های علمی در همه حوزه‌ها تأکید کرد و گفت: انجمن‌های علمی باید پویا و به‌روز باشند؛ چراکه دانشجو با رسیدن به شناخت درست، می‌تواند مسیر پیشرفت و تعالی را به‌خوبی طی کند.

در ادامه این همایش، یک کارگاه آموزشی با تدریس «علیرضا یوسفی» به‌عنوان بخشی از برنامه‌های هفته پژوهش برگزار شد.

استاد عبدالمحمد قائدی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران، در ادامه این آیین با ارائه گزارشی از وضعیت حوزه پژوهش، به تشریح اهداف، جایگاه و نقش راهبردی پژوهش در دانشگاه پرداخت. وی همچنین با اشاره به چالش‌های پیش‌روی فعالیت‌های پژوهشی، میزان اثرگذاری پژوهش‌ها در عرصه‌های مختلف علمی، آموزشی و اجتماعی را مورد بررسی قرار داد و نکات مهم و ارزشمندی را در این زمینه مطرح کرد.

علم؛ جوهره قدرت در فرهنگ دینی

حجت‌الاسلام سید عنایت هاشمی‌منش، امام‌جمعه گچساران، در ادامه این همایش با تأکید بر جایگاه والای علم در فرهنگ دینی گفت: در معارف اسلامی، علم یک جوهره مقدس است و در روایات به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های بزرگ قدرت معرفی‌شده است؛ چنان‌که پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «العِلمُ سُلطان»؛ علم، قدرت و سلطنت می‌آورد. امروز اگر برخی کشورها در عرصه جهانی به پیشرفت و اقتدار خود می‌بالند، یکی از مهم‌ترین دلایل آن تکیه‌بر علم است؛ هرچند اگر ریشه‌یابی کنیم، می‌بینیم بخش قابل‌توجهی از این دانش، ریشه در تمدن اسلامی دارد که به دلایل مختلف به دیگر جوامع منتقل‌شده است.

پژوهش؛ زینت انسان و قلب تپنده علم

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم افزود: هر انسانی زینت و آرایشی دارد و زینت انسان، علم و پژوهش است. پژوهش، قلب تپنده علم به شمار می‌رود و بدون آن، علم پویایی و اثرگذاری نخواهد داشت.

اجتهاد؛ روح پژوهش در حوزه و دانشگاه

امام‌جمعه گچساران ادامه داد: در فضای دینی و حوزوی، از پژوهش با عنوان «اجتهاد» یاد می‌شود؛ یعنی تأمل و تعمق در مسائل، آغاز از یک «چرا» و تلاش برای رسیدن به فهم عمیق، حتی اگر به نتیجه نهایی هم نرسد. در پژوهش، صرفاً نتیجه مثبت اهمیت ندارد؛ تجربه‌های تلخ و شکست‌ها نیز ارزشمندند و بخشی از مسیر رشد علمی به شمار می‌آیند.

وی تصریح کرد: اجتهاد به معنای استخراج نیازهای بشر از منابع اصیل دینی شامل عقل، کتاب، سنت و اجماع است و همین نگاه باید در دانشگاه‌ها نیز حاکم باشد؛ یعنی استخراج اندیشه‌ها و پرسش‌ها تا رسیدن به یک نتیجه عمیق و درونی که حاصل تلاش خود پژوهشگر است.

فاصله گرفتن از علم تقلیدی

هاشمی‌منش با انتقاد از نگاه تقلیدی به علم گفت: باید از علم تقلیدی فاصله بگیریم؛ علمی که مال ما نیست و صرفاً کپی‌برداری از دیگران است. استاد امروز نباید فقط ناقل مطالب باشد، بلکه باید از دل مسائل، تحلیل، نقد و بررسی بیرون بکشد و آن را در اختیار دانشجو قرار دهد. دانشجو نیز مهم‌ترین وظیفه‌اش پیمودن مسیر درست علم‌آموزی است؛ مسیری که بزرگان علم آن را پیموده‌اند و به نتیجه رسیده‌اند.

میراث‌داران مکتب علم و اجتهاد

وی تأکید کرد: دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید باید بدانند که ما میراث‌دار مکتب علم و اجتهاد هستیم؛ مکتبی که اساس اسلام برای هدایت بشر بر تحلیل و تعقل استوار شده است. امروز وظیفه ماست که بار سنگین پژوهش را برای ساختن آینده‌ای متعالی و پیشرفته بر دوش بکشیم.

پژوهش؛ بالاترین سرمایه‌گذاری

امام‌جمعه گچساران با اشاره به سخنان مطرح‌شده در این همایش گفت: اگر از ما بپرسند بالاترین سرمایه‌گذاری چیست، شاید ذهن‌ها به حوزه اقتصاد یا مسائل مادی برود؛ اما اگر بخواهیم ریشه‌ای و تمدنی نگاه کنیم، بالاترین سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در عرصه پژوهش است. پژوهش است که قدرت، اقتدار و سلطنت می‌آفریند.

تقدیر از پژوهشگران

وی در پایان ضمن تبریک به پژوهشگران، از زحمات آنان قدردانی کرد و برای همه حاضران آرزوی توفیق و موفقیت روزافزون داشت.

تصاویری از این آیین را مشاهده کنید.

پربیننده ترین ها

آخرین اخبار