کدخبر: ۷۹۳۲۸
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۲
چاپ

امام جمعه گچساران:

گچساران می‌تواند حرم چهارم اهل‌بیت در ایران باشد

اوقاف گچساران

امام‌جمعه گچساران گفت: حرم مطهر امامزاده بی‌بی حکیمه سلام‌الله علیها ظرفیت بسیار خوبی است و می‌شود به‌عنوان حرم چهارم اهل‌بیت علیهم‌السلام به کشور معرفی شود که باید این موضوع را مدیریت کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی‌ «آفتاب گچساران» ، رئیس اوقاف و امور خیریه گچساران به مناسبت دهه کرامت با همراهی جمعی از اعضای هیئت‌امنای بقاع متبرکه و مساجد با حجت‌الاسلام هاشمی منش، امام‌جمعه این شهرستان دیدار کردند.

نجیبی فر، رئیس اوقاف و امور خیریه گچساران در ابتدای این دیدار گزارشی از عملکرد اوقاف و امور خیریه شهرستان در حوزه‌های قرآنی، فرهنگی، اجتماعی و عمرانی در موقوفات و بقاع متبرکه ارائه کرد.

گچساران می‌تواند حرم چهارم اهل‌بیت در ایران باشد

وی در ادامه افزود: شهرستان گچساران دارای ۴۵ بقعه متبرکه، ۱۲۵ مسجد و حسینیه و همچنین ۱۰۰ رقبه موقوفه است، اوقاف و امور خیریه در چند حوزه فعالیت‌هایی دارد که هدف اول همان انجام امورات فرهنگی، مذهبی و قرآنی در بقاع متبرکه است که به فرموده رهبر معظم انقلاب بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند.

رئیس اوقاف و امور خیریه گچساران تصریح کرد: در همین راستا چند بقعه متبرکه شهرستان امروز به‌عنوان قطب فرهنگی به شمار می‌روند، اگرچه تهیه امکانات رفاهی در بقاع متبرکه ضروری است که به فرموده رهبر معظم انقلاب مردم باید در کنار بقاع متبرکه امنیت و آرامش داشته باشند.

نجیبی فر در ادامه هم اظهار کرد: علاوه بر این موضوعات نیز بحث حفظ و نگهداری از موقوفه و امامزادگان در برنامه اوقاف و امور خیریه قرار دارد و درزمینهٔ قرآنی هم تاکنون مسابقات مختلفی را در سطح شهرستان، استان و کشوری هم شاهد بوده‌ایم.

گچساران می‌تواند حرم چهارم اهل‌بیت در ایران باشد

وی افزود: سالانه بیش از 80 هزار زائر از سراسر کشور و صدها زائر از کشورهای خارجی به حرم مطهر امامزاده بی‌بی حکیمه سلام‌الله علیها در گچساران مشرّف می‌شوند. موضوعی که وجود دارد اینکه خدمات‌دهی مطلوب و لازم و کافی به زوار و حل همه مشکلات مربوط به حرم مطهر بی‌بی حکیمه سلام‌الله علیها از توان اداره اوقاف و هیأت امنا این حرم خارج است.

رئیس اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: بنابراین وضعیت جاده دسترسی به حرم مطهر بی‌بی حکیمه سلام‌الله علیها همچنان نامناسب است هرچند از همکاری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کمال تشکر راداریم و مجموعه فرمانداری هم تلاش‌های فراوانی در این راستا انجام داده‌اند؛ اما انتظار این است که مابقی نهادها، دستگاه‌ها و ...هم پای‌کار بیایند تا مشکلات هر چه زودتر مرتفع شوند و خدمات بهتری بتوانیم به زوار ارائه دهیم.

نجیبی فر ادامه داد: نکته دیگر اینکه حرم مطهر امامزاده جعفر علیه‌السلام در طول سال زوار بسیاری دارد چراکه گچساران معبر کاروان راهیان نور، کاروان اربعین و کسانی است که قصد زیارت عتبات عالیات رادارند لذا کاروان‌های زیادی در این حرم مطهر توقف می‌کنند و لازم است که سایر دستگاه‌ها به جهت خدمات‌دهی بهتر به زوار نیز اداره اوقاف را در این زمینه یاری دهند.

گچساران می‌تواند حرم چهارم اهل‌بیت در ایران باشد

وی افزود: طرح‌های آرامش بهاری، ضیافت الهی، کلاس‌های قرآن و تفسیر از دیگر برنامه‌های اوقاف و امور خیریه در شهرستان است؛ اما در بحث کارهای عمرانی ۸۰۰ مترمربع سنگ‌فرش درجه‌یک در سال گذشته در حرم مطهر امامزاده بی‌بی حکیمه سلام‌الله علیها اجرا شد. البته بحث احداث آشپزخانه جدید و ایجاد یک بازارچه جدید (60 درصد پیشرفت فیزیکی) در ورودی حرم مطهر را هم داشته‌ایم.

رئیس اوقاف و امور خیریه گچساران اظهار کرد: امسال هم کلنگ احداث زائرسرای حرم مطهر بی‌بی حکیمه سلام‌الله علیها در جوار بقعه متبرکه کاکا مبارک بر زمین زده خواهد شد. البته تلاش خواهیم کرد که بخشی از زائرسرا را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم.

نجیبی فر ادامه داد: ساخت مرکز افق قرآن در امامزاده جعفر علیه اسلام تکمیل و به بهره‌برداری رسید و همچنین عملیات ساخت شبستان مادر امام‌زاده جعفر سلام‌الله علیها را در دست اقدام داریم. زائرسرای حرم را سال گذشته کلنگ زنی کردیم که تلاش داریم چند سوئیت از این زائرسرا را امسال راه‌اندازی کنیم.

گچساران می‌تواند حرم چهارم اهل‌بیت در ایران باشد

وی افزود: احداث زائرسرای امامزاده شاه نظر مؤمن منطقه نارک و همچنین احداث سر درب مسجد شهیدان با تمثال شهدای انقلاب از دیگر برنامه‌های اوقاف و امور خیریه گچساران در سال پیش رو خواهد بود.

نجیبی فر در پایان هم گفت: خواهشی که از مسئولان داریم این است که اوقاف و امور خیریه را در راستای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به مردم یاری دهند، متأسفانه عده‌ای قانون را زیر پا می‌گذارند چراکه قانون مشخص کرده است که تولیت بقاع متبرکه، مساجد، موقوفات، حسینیه‌ها و اماکن مذهبی با اوقاف و امور خیریه است لذا امروز عده‌ای بدون توجه به قانون، اماکنی را به تصرف خود درآوردند آن‌هم بدون نظارت هیچ سازمانی و بدون هماهنگی با اوقاف؛ بنابراین عوایدی را تحصیل و یا هزینه می‌کنند که جنبه حق‌الناس دارد و باید در مسیر قانونی قرار بگیرند تا موردحسابرسی قرار بگیرد که غیرازاین مصداق پول‌شویی است. املاکی هم متعلق به موقوفات است که افرادی در دخل و تصرف آن‌ها شریک هستند که خود امری غیرشرعی و غیرقانونی است.

امام‌جمعه گچساران در ادامه ضمن تبریک دهه کرامت گفت: پیامبر در حدیث ثقلین به قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام اشاره‌کرده‌اند و فرمودند که تا زمانی که به این دو گران‌سنگ چنگ بزنید گم نمی‌شوید و این دو از هم جداناپذیر هستند یعنی قرآن بدون اهل‌بیت علیهم‌السلام بی‌فایده است.

گچساران می‌تواند حرم چهارم اهل‌بیت در ایران باشد

حجت‌الاسلام هاشمی منش افزود: بقاع متبرکه هم امانتی در دستان مردم هستند و همه باید در حفظ این امانات الهی تلاش کنیم چراکه جزو عترت اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند. امروز مهم‌ترین هدف در اجرای برنامه‌های بقاع متبرکه همان نشر و ترویج فرهنگ و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام است چراکه امامزادگان همانند نوری هستند که خداوند در میان مردم برای بهره بردن قرار داده است.

وی تصریح کرد: بقاع متبرکه ملجأ و پناهگاه و مأمن مردم هستند و انتظار این است که نسبت به فضای بقاع متبرکه و توسعه این بقاع هم دولتمردان و هم مسئولین تلاش کنند گرچه اتفاقات خوبی هم رقم خورده است اما کافی نیست.

امام‌جمعه گچساران ادامه داد: امروز امامزادگان محل استجابت دعای مردم هستند و خیلی از نگرانی‌ها و ناآرامی‌ها با حضور در یک امامزاده خودبه‌خود حل می‌شود. مساجد هم‌محل سجده‌گاه الهی هستند که در فضای فعالیت‌های مسجد باید نهایت دقت و تلاش را داشته باشیم.

گچساران می‌تواند حرم چهارم اهل‌بیت در ایران باشد

حجت‌الاسلام هاشمی منش گفت: کمربند امامزادگان به دور این شهرستان موجب افتخار، عزت و آبروی ما هستند. امامزاده جعفر در مسیر مواصلاتی قرار دارد و طبیعتاً باید خدمات‌دهی در این حرم به‌روز باشد. در کنار کارهای عمرانی بحث فرهنگی در فضای امامزادگان بسیار مهم است و باید سبک و سیره اهل‌بیت علیه‌السلام را نشر دهیم.

وی افزود: حرم مطهر امامزاده بی‌بی حکیمه سلام‌الله علیها ظرفیت بسیار خوبی است و می‌شود به‌عنوان حرم چهارم اهل‌بیت علیهم‌السلام به کشور معرفی شود و باید این موضوع را مدیریت کرد و با همراهی مسئولین و دولت، نگاه ویژه‌ای را به سمت این امامزاده واجب‌التعظیم معطوف کنیم.

گچساران می‌تواند حرم چهارم اهل‌بیت در ایران باشد

امام‌جمعه گچساران اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی را در مساجد جدی بگیرید و ارتباطات خوبی بایستی بین روحانی مسجد و هیأت امنا شکل بگیرد، باید از فضای سنتی در برخی مساجد خارج شد، امروز نسل جوان ما چقدر با مساجد آشنایی دارند اگرچه باید مشکلات را احصا و چاره‌اندیشی کرد.

درپایان این دیدار نیز برخی از اعضای هیات امنا در خصوص مسائل و مشکلات بقاع متبرکه موضوعاتی را بیان کردند.

انتهای خبر/